اندر خُم نامهنگاری اداری
گمانم در دورۀ زیبانویسی بود که با رضا بهادری آشنا شدم. با خودش که نه، با کتاب به زبان آدمیزادش. آنقدر از مقدمهاش کیفور شدم که تبدیل شد به یکی از هدفهای اصلیام برای مطالعه. ناگفته نماند که آنقدرتر از آن خوشم آمد که دستبهجیب شدم و خریدمش و بعد هدیه دادمش به دوستم. کمحجم است و پربها (ارزش). دربارۀ آفتهای نامهنگاری اداری گفته است و ادبیات پشت کوهیاش.
خلاصه بعد از آشنایی با رضا بهادری که نه، بعد از آشنایی با کتابش، سعی کردم تا پاکیزهتر بنویسم و متنوعتر. گاهی اوقات خودم کِیف میکنم از نوشتههایم. مثلاً وقتی بهجای عبارت تکراری و حالبههمزنِ «ملاحظه شد»، در پاسخ نامهها مینویسم «مشاهده شد» یا «مطالعه شد»، اول خودم سر ذوق میآیم.
کمکَمک دارم رشد میکنم. رشدکردن حالم را بهتر میکند!
چند وقت پیش، نامهای برای رئیس اداره نوشتم و درخواستی را مطرح کردم. ادعا ندارم که فوقالعاده است؛ اما توانستهام دور از ادبیات خشک اداری، متنی بنویسم که هم منظورم را برساند، هم مؤدبانه باشد و هم دلچبسب. نوشتهام را دوست دارم، تصور میکنم که این علاقه دوطرفه است! این است که تصمیم گرفتم بیاورمش جزو خطخطیها.
کمی تغییرش دادهام؛ البته فقط آنقدر که بخش و آدمهایش لو نروند!
ناگفته نماند که بهنظر من، رئیس ادارۀمان آدمی منطقی و محترم و باادب است. اگر نبود، چنین خطری نمیکردم.
۴خرداد۱۳۹۶
با سلام و عرض خداقوت
به خاطر دارید که بعد از دهۀ کرامت ۱۳۹۴، خدمت رسیدم و از مشکلات بخش با شما و آقای الف صحبت کردم. در آن زمان دو مشکل عمده داشتیم: ۱. کمبود نیرو؛ ۲. بهروزنبودن نرمافزار.
مشکل اول با تدبیر شما و آمدن خانم ب به بخش، تااندازهای مرتفع شد؛ اما مشکل دوم همچنان گریبان بخش را گرفته بود و فرایندهای تکراری و حوصلهبَر را به ما تحمیل می کرد. روند اصلاح نرمافزار شاید بیش از چهار سال به طول انجامیده بود! در حقیقت آنقدر این روند، طولانی شده بود که دیگر امیدی به نتیجهاش نداشتیم!
همانطور که استحضار دارید اکنون به لطف خدا، بیش از ۸۰درصد از مشکل نرمافزار رفع شده است و همکاران در حال تلاش برای رفع ۲۰درصد باقیمانده هستند. تعدادی از همکاران در این راستا زحمت فراوان کشیدند و پیگیری های بسیار کردند: اول آقای الف که بذر این تغییر را کاشتند و صبورانه مشکلاتش را به جان خریدند و مراقبتش کردند، بعد آقای پ که بخش زیادی از وقتشان را به پیگیری و رفع اشکالات نرمافزار گذراندند، سپس آقای ت که این مسئولیت را از آقای الف تحویل گرفتند و مجدانه درصدد رفع اشکال بودند و در نهایت، آقای ث که مشکل چندسالۀ بخش را در چند ماه، آن هم بهصورت افتخاری رفع کردند.
با اصلاح نرمافزار، سنگهای زیادی از جلوی پای بخش برداشته شد که شایستۀ قدردانی است.
پیش از هر چیز، از شما متشکرم که همیشه بزرگوارانه شنوای مشکلات اداره و چارهجوی آنها بودهاید. سپس خواهشمندم در صورت صلاحدید، ترتیبی اتخاذ فرمایید تا از این بزرگواران قدردانی شود و تلاش آنها در پروندۀ خدمتیشان ثبت شود.
با احترام
بسیار سپاسگزارم
- ۹۶/۰۳/۰۵